Prostějovští židé v době třicetileté války a po ní

ilustrační foto

V protireformačním tažení během třicetileté války a po ní, se ostrůvek prostějovských Židů stal nepřítelem v katolizačním tažení. Protireformační antisemitismus měl ale především hospodářské důvody.

V roce 1618 uváděl urbář plumlovského panství 50 židovských gruntů, které odváděly ročně 250 zlatých, kromě toho vrchnost vybírala 5 zl. od krejčích, že mohli provádět své řemeslo mezi Židy. Cizím Židům byl také zakázán obchod ve městě mimo výroční trhy. Část Židů řešila tyto překážky přestoupením ke katolické církvi. Např. v roce 1638 konvertoval Jakub Judele i s manželkou a dětmi, což vzbudilo mezi Židy takový odpor, že dotyčný musel požádat o ochranu přímo knížete Liechtenštejna, kterého zároveň požádal o kmotrovství. Kníže mu nechal vyplatit 50 zl. a za kmotra šel úředník z plumlovského zámku.

Za třicetileté války si prostějovští občané stěžovali, že se Židé málo podílejí na nákladech na obranu města. V roce 1630 dokonce dostala městská rada od vrchnosti příkaz, že mají občany města přinutit mocí ke stavbě šancí, Židy nevyjímaje. Později platil také příkaz, že každý dům musí mít v zásobě jednu mušketu. V 64 židovských domech bydlelo 143 mužů, ale někteří zbraň odmítali.

V roce 1644 si purkmistr stěžoval, že Židů je ve městě více než křesťanů a tyto měšťany utlačují a ničí hospodářsky. Dřív bývalo ve městě přes 600 domů, po válce bylo obydleno sotva 100, židovských bylo z toho 34. V rámci vyhroceného antisemitismu byli Židé obviňováni, že prozrazují vojákům, co mají křesťané kde schováno, a ti domy potom vyrabují a ukradené věci Židům prodávají.

Za této situace v roce 1655 požádala židovská obec knížete Karla Eusebia o ochranu, a také aby nebyli prostřednictvím dávek a kontribucí městem utlačováni. Také požadovali, aby židovští krejčí mohli mít u obchodů výklady, mohli obchodovat látkami a šít a prodávat šaty, i když pouze Židům, ne křesťanům. Víme také z dokumentů, že Židé zde obchodovali také s tabákem a solí.

Již na konci 16. stol. si vymohla křesťanská obec vykázání Židů z města, získali na to dokonce finanční prostředky od pánů z Pernštejna, nakonec se ale s židovskou obcí dohodli na setrvání Židů ve městě a dar Pernštejnům vrátili. Městu za to vyplatili 500 zlatých. Nadále ale pokračovaly spory a obě strany si na sebe neustále stěžovaly, mnohdy došlo i na násilí. V roce 1865 si stěžoval cech krejčovský, že Židé zhotovují vojákům i křesťanům nové šaty, a proto se pokusili policejně takové zboží Židům zabavit. Také se poukazovalo na to, že Židé prodávají košer víno i křesťanům. Magistrát požadoval odstranění všech těchto „přehmatů“, jinak by křesťané museli zasáhnout násilím. Antisemitismus v Prostějově tedy byl spíše hospodářské než náboženské povahy.

Židé ale byli také omezováni a šikanováni katolickou stranou, důkazem budiž smlouva uzavřená židovskou obcí s prostějovskou farou na podnět olomoucké konzistoře. Ustanovení této smlouvy zní:

  1. Židé v neděli a svátky nemají obtěžovati křesťany v nejblíže ležících vesnicích prodejem kořalky a jiných potřeb, jakož i zdržovati je od návštěvy kostela.
  2. Maso v kvatembr a v postní dny nesmějí prodávati a dodávati tajně do křesťanských domů. Pouze s povolením děkana tak mohli učiniti.
  3. V postní dny nesmějí v křesťanské čtvrti prováděti hudbu, křičeti a pobíhati. Mají se zdržovat jen ve svém okrsku.
  4. V neděle a ve svátky před bohoslužbami a během nich nesmějí se rozbíhati do vesnic, aby kupovali dobytek, vodili jej v tu dobu veřejně do města, nýbrž mají se za bohoslužeb chovati jako křesťané.
  5. Když kněz jde se svátostí k umírajícímu, mají se Židé uchýliti do pozadí nebo do nejbližších domů, ne státi na ulicích a náměstí.
  6. Před trhy nesmějí stavěti boudy na náměstích za bohoslužeb, nýbrž až po nich, jak činí křesťané.
  7. V Boží tělo, kdy se sejde mnoho lidí a nedrží se trh, pak rovněž v křížové dny a když se konají procesí, mají se zdržovati ve svých ulicích.
  8. Židé se nesmějí v žádném případě koupati společně s křesťany ve veřejných lázních.
  9. Mají přidržovati děti obojího pohlaví, aby neměly žádných spolků s křesťanskými dětmi.
  10. Při zvonění v poledne a večer mají se Židé postaviti stranou anebo stát tiše.
  11. Židé jsou povinni prokazovati kněžím povinnou čest.

Tato smlouva byla uzavřena za úřadování nesnášenlivého faráře Capricia, který holí bil své farníky, kteří se liknavě nebo odmítavě stavěli k odevzdání milodarů při mši. Nebo také palmovými větvemi mlátil lidi shromážděné k přijímání a spílal jim.

Jan Lázna, předseda spolku Zahrada života