Pedagog a vlastivědný pracovník Miloslav Peterka byl také „průkopníkem“ židovské historie Prostějova

Miloslav Peterka, jehož 100. výročí narození si připomínáme, se zapsal do naší historie jako pedagog, ředitel školy, ale také jako milovník a znalec historie Prostějova a Prostějovska. Byl také prvním, který téma hanáckého Jeruzaléma znovu pozvedl po roce 1989. Symbolicky „otevřel okno“ židovské historii a také o těchto otázkách publikoval.

Rodák ze Stařechovic (*16.10.1925) působil po absolvování oboru čeština a dějepis na Pedagogické fakultě UP v Olomouci jako učitel na základních školách v Olomouci, Čelechovicích, Přemyslovicích, Kostelci na Hané a nakonec jako ředitel základní školy v Rejskově ulice v Prostějově. Jeho velkou zálibou byla hanácká vlastivěda. Především psal o svém rodném kraji pod Kosířem, ale také o různých osobnostech a historických událostech. Své příspěvky publikoval v regionálním tisku a časopisech (například Stráž lidu, Prostějovský oděvář, Kulturní kalendář, revue Štafeta, revue Střední Morava, Vlastivědný věstník moravský, Hanácké noviny, Prostějovský týden). Mnohé jeho příspěvky najdeme ve sbornících – Frygickou čapku mám – studie o Petru Bezručovi (Brno, Blok 1978), Prostějov a jeho místo v dějinách Moravy (Prostějov 1994), v publikaci Prostějov – 1390 –  600 let – 1990 ( ČTK- PRESSFOTO 1989) a ve dvoudílné monografii Prostějova – Prostějov / dějiny města ( Vydalo město Prostějov 1999, 2000) –  kapitoly Připojené obce Prostějova a Prostějovské letopisy 1948–1990. Byl hlavním autorem monografie Smržice – příroda – historie – lidé (Obecní úřad Smržice, 1994) a spoluautorem Vlastivědné mapy okresu Prostějov (Kartografie Praha, 1971).

Bádal také v oblasti židovské historie Prostějova. Toto téma bylo řadu let tabu. Naposledy vyšly některé drobné práce koncem šedesátých let 20. století v prostějovské Štafetě (č. 2, 1969) a Zprávách Vlastivědného muzea v Prostějově 1969 z pera Jana Patočky, Ludmily Grůzové a Bohuslava Eliáše. Ty se věnovaly osobnosti a dílu Edmunda Husserla. Další studie mohly vyjít až po roce 1989 – Jan Kühndel: Domov a původ Edmunda Husserla z roku 1969, v překladu a komentáři Ludmily Grůzové, Zpravodaj Muzea Prostějovska v Prostějově, č. 2, 1989 a stať z roku 1952 z pozůstalosti Vojtěcha Janouška Likvidace prostějovských Židů po roce 1939, Zpravodaj Muzea Prostějovska v Prostějově, č. 2, 1991.

Miloslav Peterka se účastnil vědecké konference Prostějov a jeho místo v dějinách Moravy konané 24. a 25. dubna 1990 u příležitosti 600. výročí udělení městských práv Prostějovu. Uspořádaly ji v Národním domě Městský národní výbor v Prostějově za odborné spolupráce Muzea Prostějovska v Prostějově a Okresního archivu v Prostějově. Pronesl na ní příspěvek Vývoj a soumrak „Hanáckého Jeruzaléma“. Byl uveřejněn ve stejnojmenném sborníku vydaném Muzeem Prostějovska v Prostějově a Státním okresním archivem v Prostějově v roce 1994, str. 101–109. Jedná se o stručnou, přehlednou stať pojednávající o historii Židů v Prostějově, židovském ghettu a dalších souvislostech. Příspěvek začíná exkurzem do dějin židovského národa s připomenutím řecky psaných spisů spisovatelů Filomóna Alexandrijského a Josefa Flavia (Historie o válce židovské). Uvádí, kde se naši předkové seznamovali s židovstvím (například Chvalořeč o sv. Cyrilu a Metoději, Kosmova kronika česká). První zmínka o prostějovských Židech je uvedena v nejstarší prostějovské městské knize z roku 1392. Potom už následuje vývoj v Prostějově – od jejich usazení v Prostějově roku 1454 včetně založení ghetta, jejich postavení v Prostějově, emancipaci s křesťany, stěhování z ghetta po roce 1848, podnikání či založení první konfekční továrny Mayera a Jacquese Mandelových v roce 1858. Nastíněna je i historie prostějovské židovské obce, se silnou komunitou, židovskou školou, synagogou i osobnosti významných učenců a vědců (lékař Gideon Brecher, filozof Edmund Husserl). Připomenut byl významný továrník a zakladatel pásové výroby Gustav Sborowitz. Dodává zde i demografické údaje a politické zastoupení Židů v orgánech města. Příspěvek uzavírají smutné a tragické události okupace a 2. světové války četně antisemitských útoků a transportů do Terezína na přelomu června a července roku 1942. Tištěná studie osahuje poznámkový aparát s odkazem na použité zdroje. Autor především čerpal z publikací Gregora Wolného, Leopolda Goldschmieda, Bernharda Heiliga, adresářů, částečně i z fondu Městský úřad uloženém v okresním archivu.

Na tuto práci M. Peterka navázal další – tentokrát podrobnější studií Prostějovské ghetto a jeho vzestup – soumrak – zánik. Vystoupil s ní na 1. ročníku konference Židé a Morava v říjnu 1994 pořádané Muzeem Kroměřížska v Kroměříži.  Uveřejněna byla ve stejnojmenném sborníku vydaném Muzeem Kroměřížska v roce 1995 na str. 67–79.  Ani zde nechybí historický exkurz – tentokrát moravský. Autor zde na základě moravských knih půhonných dokládá finanční služby poskytované židovskými peněžníky moravským šlechticům již ve 14.  století a potvrzuje i to, že Židé mohli osobně uplatňovat své pohledávky před zemským soudem. Připomíná dále složitou situaci i konflikty za husitských válek. Potom následuje vyhnání Židů z Olomouce a ostatních královských měst, jejich usazení v hradbách, kde vznikalo židovské ghetto. Uvádí, že jejich obchodní úspěchy – půjčování peněz, obchod s dobytkem a obilím a vlnou, dovoz luxusního zboží hlavně sukna vyvolávaly řevnivost a již v roce 1485 si prostějovský soukenický cech stěžoval na židovskou konkurenci. Prostějovští měšťané žádali 1575 Vratislava z Pernštejna, aby Židy vyhostil z města. Nakonec došlo k vyrovnání a usmíření, ale i v dalších letech byly vedeny spory mezi židovskými obchodníky a cechovními řemeslníky. Dozvídáme se o složité situaci za třicetileté války, kdy došlo k upevnění pozic katolické církve. Prostějov je připomínán jako místo, kde působila  začátkem 17. století hebrejská tiskárna Isaka Ben Arona Prostitze zvaného Drucker, jako místo působení významných rabínů – znalců talmudu a učitelů (Löw Schwab, Hirsch Fassel) i místo, odkud pocházeli významní židovští básníci, učenci a spisovatelé (Gideon Brecher, Josef Bergel, Ephraim Israel Blücher, Moritz Steinschneider, Edmund Husserl). Nechybí ani výčet významných židovských spolků a společenských organizací. Připomenuta je i historie oděvní výroby (podnik Mayera Mandela). Autor zde vyšel nejen z literatury, ale i z dobového tisku a archivních zdrojů z archivů v Brně a Olomouci. Součástí tištěné studie je opět poznámkový aparát s odkazy na literaturu a prameny. Součástí studie jsou ukázky z plumlovského urbáře (1590) s povinnostmi prostějovských Židů vůči vrchnosti, urbáře z roku 1618 s odvody lichtenštejnské vrchnosti, kmenové knihy gardy plumlovského panství z roku 1848 s výčtem povolání členů (celkem bylo ve 3. a 4. židovské rotě 220 prostějovských Židů, ve 4. rotě byli i dva prostějovští lékaři Aron Seliger a Gideon Brecher). Dále uvádí chronologii protižidovských opatření od 12. 2. 1940 (nařízení o vyřazování Židů z hospodářství Protektorátu Čechy a Morava) včetně ukázek antisemitských článků z Hlasů z Hané. Studie končí židovskými transporty do Terezína v červnu a červenci 1942.  Uvedená studie je také citována v seznamu literatury v pracích Jaroslava Klenovského (Židovské ghetto v Prostějově, Brno – Prostějov, 1997, na str. 57; Encyklopedie židovských památek na Moravě a ve Slezsku, Praha: Grada Publishing, 2018, str.263)

8. 11. 1995 se účastnil dalšího ročníku konference Židé a Morava v Kroměříži, kde vystoupil na téma Židovské školství na Moravě před 130 roky. Příspěvek byl publikován ve sborníku Židé a Morava, vydaném Muzeem Kroměřížska v Kroměříži, Kroměříž, 1996, str. 10–13. Tento příspěvek je všeobecný, uvádí jen základní informace o moravském židovském školství bez hlubší analýzy. Uvádí zde většinou jen číselné údaje. Především čerpal z literatury (např. dílo Vincence Brandla). Další zdroje se ale nedozvíme, protože stať neobsahuje poznámky ani seznam literatury a pramenů. Píše zde například, že v roce 1865 bylo zapsáno školou povinných dětí židovského vyznání 690, v 35 školách na Moravě se pouze ve dvou vyučovalo také českému jazyku. Školy měly celkem 38 budov a působilo na nich 23 rabínů, 50 učitelů, 29 podučitelů a 3 industriální učitelky. Na Moravě bylo 24 židovských obcí a prostějovská patřila pod zemský rabinát v Boskovicích.

Na kroměřížské konferenci Židé a Morava konané 6. 11. 1996 vystoupil s referátem na téma Prof. Moritz Steinschneider. Příspěvek napsal k 180. výročí jeho narození a vyšel ve sborníku z konference, Kroměříž, 1997, str. 183–185.  Jedná se o stručný medailonek o prostějovském rodákovi, židovském historikovi a bibliografovi Moritzi Steinschneiderovi (1816–1907). Připomíná jeho studia v Olomouci a Praze, další studia v Lipsku a Berlíně a působení na učitelském ústavu v Berlíně a výkon funkce ředitele Vyšší dívčí židovské školy v Praze a Berlíně. Z jeho děl vyzvedl především katalogy – Catalogus librorum hebraeorum in Bibliotheka Bodleiana a Katalog hebrejských rukopisů v Leidenu.  Opět zde nejsou poznámky ani seznam zdrojů, takže nevíme, odkud autor čerpal. Informace o Steinschneiderovi jsou velmi kusé a stručné. Zřejmě měl problém sehnat jich více, proto článek zasadil do kontextu bádání o židovské historii a uvádí i stručné medailonky dalších badatelů a učenců (Leopold Zunz a David Cassel).

Peterkův přínos v této oblasti byl významný.  Přistoupil k židovské historii Prostějova jako jeden z prvních po roce 1989 v Prostějově a musíme brát v úvahu, že byl v dané oblasti amatérským historikem.  Také mnohé prameny a literatura nebyly dosud známé. I tak se však snažil z dostupných zdrojů získat co nejvíce informací. Podařilo se mu ukázat význam a přínos prostějovské židovské komunity a v této oblasti zanechal významnou stopu.

Hana Bartková, členka spolku Hanácký Jeruzalém